La ‘Mare de Déu de l’Almoina’ arriba a València després de la seua adquisició per part de la Generalitat

16-11-03_tabla_gotica

La directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga, ha rebut la taula gòtica de la ‘Mare de Déu de l’Almoina’, del mestre dels Perea, i que recentment va adquirir la Generalitat en una subhasta d’art després de declarar-la Bé d’Interés Cultural, perquè es tracta d’una obra d’art que pertany al patrimoni cultural valencià.

L’obra, que acaba d’arribar a València amb la supervisió d’un tècnic de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració (IVC+R), que ha realitzat les gestions necessàries per al seu correcte trasllat, romandrà momentàniament en l’ICV+R, on es realitzaran estudis preliminars que permeten conéixer a fons l’obra i determinar amb els resultats la seua correcta restauració. “Serà el centre de conservació, restauració i investigació de referència al territori valencià l’encarregat d’analitzar l’obra i de realitzar la restauració convenient”, ha indicat.

El 6 d’octubre eixia a subhasta la ‘Mare de Déu de l’Almoina’, obra procedent de la capella de la casa gremial dels moliners de València, i que per diversos avatars de la història havia acabat en una col·lecció particular.

“La immediata declaració com a Bé d’Interés Cultural d’aquesta obra per part de la Direcció General de Cultura i Patrimoni va evitar que, una peça del segle XV tan singular com aquesta, isquera del nostre territori com ha succeït amb altres obres del patrimoni valencià que es troben en museus i col·leccions estrangeres. Gràcies a aquesta gestió, la Generalitat va poder exercir el dret de tanteig i adquirir aquesta obra per 9.000 euros que és un bé cultural especialment representatiu de la pintura medieval”, ha explicat Carmen Amoraga.

La ‘Mare de Déu de l’Almoina’ és una taula dedicada a la Mare de Déu amb el Xiquet, assentada en un tron, envoltada d’un fons daurat, amb una sanefa decorativa a la part superior i un guardapols amb decoració ‘a candelieri’. La Mare de Déu, vestida de roig, amb una capa blanca, sosté el Xiquet en els seus braços. És significativa la inscripció en la part inferior: “La Almoyna”, que suggereix la seua procedència en l’àmbit de la Corona d’Aragó, concretament, del Regne de València.

El seu origen valencià ve determinat, així mateix, per l’estil pictòric que s’albira en la composició utilitzada per al model de la Mare de Déu, clarament valencià, i més específicament permet associar-lo amb les formes pròpies del mestre dels Perea, un pintor valencià del final del segle XV i principi del segle XVI que va desenvolupar la seua activitat al Regne de València, amb importants encàrrecs pictòrics (actiu entre 1490 i 1510).


Leave a Reply

Your email address will not be published.