José Miguel G.Cortés: ‘Richard Hamilton qüestiona la cultura popular amb intel·ligència i ironia’

16-11-09_caso_de_estudio-_richard_hamilton_ivam

El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, i la comissària Teresa Millet han presentat als mitjans de comunicació l’exposició “Cas d’estudi. Richard Hamilton. Objectes, interiors, autoretrats i gent”, amb un recorregut per la mostra.

“En aquests moments convulsos en l’àmbit internacional és reconfortant presentar l’obra d’un artista com Richard Hamilton que qüestiona la cultura popular amb tanta intel·ligència i ironia”, ha comentat el director de l’IVAM en referència a la recent elecció del nou president dels EUA.

L’exposició que presenta l’IVAM, dins de la línia ‘Casos d’estudi’, mostra una trentena d’obres de l’artista, de les quals 25 pertanyen a la Col·lecció de l’IVAM, cosa que converteix el museu en el centre internacional que més obra posseeix de Hamilton. Tal com ha destacat José Miguel G. Cortés, “la relació de l’IVAM amb Richard Hamilton sempre ha sigut excel·lent, des que l’any 1991 el museu valencià organitzara una gran exposició sobre l’artista, una relació que ha continuat, després de la mort de Hamilton en 2011, amb la seua vídua i els seus hereus”.

L’exposició s’articula a partir dels gèneres que l’artista britànic Richard Hamilton va fer servir durant sis dècades de carrera, dels quals es presenten ‘Objectes, gent, interiors i autoretrats’, “treballs que confirmen la influència de l’artista en l’art pop internacional i la seua visió crítica de la societat”, com ha assenyalat el director del museu.

La comissària Teresa Millet ha explicat que l’exposició comença amb una pel·lícula projectada fora de la galeria 3: “Es tracta de ‘Richard Hamilton dans le reflet de Marchel Duchamp’ (2014), de Pascal Goblot, que connecta la figura de l’artista britànic amb Marcel Duchamp en un film de 53 minuts de gran interès”. La pel·lícula confirma que l’obra de Hamilton va estar sempre molt influenciada pel surrealisme i el dadaisme.

La secció de la mostra dedicada a ‘Interiors’ i ‘Autoretrats’ presenta obres de la col·lecció permanent de l’IVAM, datades entre 1964 i 1990, en les quals Richard Hamilton “incorpora imatges dels mitjans de comunicació”, com ha explicat la comissària.

A continuació, “l’aparat dedicat a ‘Gent’ mostra com Richard Hamilton va interpretar el món en el qual li va tocar viure amb personatges del cine, la política, la música o l’art com Marilyn Monroe, Mick Jagger, Bing Crosby o el galerista Richard Fraser”, ha comentat Teresa Millet.

L’última secció “mostra objectes icònics de la vida quotidiana que Hamilton desconstrueix i manipula introduint algun xicotet element per a transformar-lo”, ha assenyalat la comissària. Aquest apartat inclou obres com ara ‘Toaster’ (Torradora), ‘The Critic Laughs’ (‘El somriure del crític’), exemples de la càrrega conceptual crítica i humorística de l’artista, i ‘Adverstisement’, ‘Carafe’, ‘Ashtray and Sign’, obres en las quals Hamilton juga amb l’apropiació conceptual d’imatges populars.

L’exposició també inclou el documental ‘Richard Hamilton’ (1969), una petició de l’Arts Council of Great Britain al director James Scott, i que es va estrenar aquell mateix any a l’ICA (Institute Contemporany of Art). Per últim, ‘The Critic Laughs’ (1980), és un anunci de dos minuts per a televisió creat a partir de la petició de la BBC a Richard Hamilton per a promocionar el seu producte en el programa ‘The Shock of The New’, escrit i presentat per Robert Hughes.


Leave a Reply

Your email address will not be published.