El Consorci de Museus reuneix 78 obres mestres dels segles XIX i XX al Mubag

Fachada del MUBAG en Alicante.El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, acompanyat pel diputat de Cultura de la Diputació d’Alacant, César Augusto Asencio, ha presentat l’exposició ‘Sendes a la Modernitat. Noucentisme en la col·lecció Gerstenmaier’, que es podrà veure al Museu de Belles Arts d’Alacant fins al 15 de gener de 2017.

A la presentació han assistit també la directora del Mubag, Joserre Pérez-Gil, el propietari de la col·lecció, Hans Rudolf Gertensmaier, i la comissària de la mostra, Marisa Oropesa.

L’exposició planteja un recorregut per la pintura espanyola del final del segle XIX i principi del XX a través de la col·lecció Gerstenmaier.

El director del Consorci de Museus ha anunciat que ‘Sendes a la Modernitat’ constitueix una de les exposicions més importants de la programació del Consorci de Museus per a enguany, per la qualitat de les obres i pels autors que estan representats. La mostra s’exhibeix només a Alacant, ja que no té prevista cap altra itinerància. D’aquesta manera, qualsevol que vulga gaudir d’aquestes magnífiques obres, mai vistes a la Comunitat, ha de vindre al Museu de Belles Arts d’Alacant”.

“Estem parlant de 78 obres dels més destacats pintors de l’Espanya d’entresegles, com ara Carlos de Haes, Darío de Regoyos, Ignacio Zuloaga, Isidro Nonell, Joaquín Mir, Anglada Camarasa… així fins a 30 grans artistes entre els quals es troba un nombrós grup d’autors valencians, com ara Sorolla, Muñoz Degraín, Francisco Domingo, Manuel Benedito o l’alacantí Emilio Sala”, ha matisat Pérez Pont.

El director de l’entitat museística ha explicat que “aquesta exposició demostra que la col·laboració del Consorci de Museus amb les institucions d’Alacant, i el nostre compromís amb la cultura alacantina, estan més vius que mai”.

Pérez Pont ha recordat les exposicions que, en matèria d’art clàssic, han visitat enguany la ciutat d’Alacant i que tenen com a passador d’or “aquesta exposició única en el territori valencià, gràcies a la col·lecció Gerstenmaier”. A més, ha anunciat els projectes de recuperació d’artistes de segles passats en què s’està treballant junt amb el Mubag i als Museus de Belles Arts de Castelló i València.

Per a 2017 s’està treballant en una mostra amb obra de l’alacantí Emilio Varela, el castellonenc, Juan Bautista Porcar i el valencià Genaro Lahuerta. A més, a proposta del Mubag, es va a recuperar l’obra de l’alacantí Vicente Rodes i la dels escultors Pascual Buigues Masó (alacantí), Juan Bautista Adsuara (castellonenc), i el valencià, Carmelo Vicent.

“La responsabilitat del Consorci de Museus amb les comarques d’Alacant no es limita només a portar grans exposicions. Entre els objectius que ens hem marcat per a aquesta nova etapa està la recuperació d’artistes alacantins, la creació de sinergies amb els altres museus de la Comunitat i, per descomptat, el suport als creadors alacantins, de la mateixa manera que ho estem fent amb els castellonencs i valencians”, ha explicat Pérez Pont.

Durant la seua intervenció, el director del Consorci de Museus ha agraït al col·leccionista Hans Rudolf Gerstenmaier, “la seua enorme generositat per posar la seua col·lecció al servei de la ciutadania i permetre’ns conéixer un poc millor una part tan important per a la història de l’art espanyol com va ser el canvi del segle XIX al XX”.

Discurs expositiu

El segle XIX representa una de les èpoques més fecundes per a la Història de l’Art espanyol per les transformacions que es van produir no sols en l’àmbit estilístic sinó també per la influència que comença a tindre l’art en la vida social de l’època.
Com ha explicat Marisa Oropesa, comissària de l’exposició “aquesta exposició suposa una oportunitat única per a submergir-nos en l’art del nostre país de final del segle XIX i començament del XX i entendre així eixes dècades revolucionàries que gestarien tots els ismes del segle passat”.

Sens dubte, aquella centúria va ser una època revolucionària per als artistes, que van aconseguir derrocar els murs que existien fins llavors per a trobar el camí que els portaria cap a la modernitat.

Destaca, com durant les primeres dècades del segle XX, el canvi es va desenvolupar d’una manera més dinàmica, donant lloc a moviments artístics nous i transgressors, capaços de trencar amb els cànons acadèmics imposats fins llavors.
L’exposició reuneix una selecció de 78 obres de 30 grans pintors de l’època a través dels quals anar desvelant les transformacions més importants produïdes, especialment en el gènere del paisatge, però també del retrat; conéixer els moviments artístics de major rellevància, com el modernisme, o la incorporació de l’art d’una forma més àmplia en la societat, gràcies al desenvolupament de les exposicions nacionals de Belles Arts.

‘Sendes a la modernitat’ permet explicar com es va evolucionar cap al paisatge realista, desplaçant les directrius romàntiques i l’academicisme preexistent en la figura de Carlos de Haes i el seu deixeble Aureliano de Berruete i la nova escola de paisatgistes que desenvoluparia la seua activitat durant la meitat del segle XIX fins al començament del segle XX.
Els canvis socials i la transformació dels corrents del pensament van comportar el triomf dels valors individuals, que van convertir el retrat en un dels gèneres artístics més populars d’aquesta època. L’exposició permet gaudir de la genialitat de Joaquim Sorolla o l’inconfusible estil d’Ignacio Zuloaga en obres com ara ‘Retrat de senyora’ o ‘Angustias amb mantellina blanca i ventall’.

Destaca, a més, un dels moviments artístics que van tindre gran rellevància al començament del segle XX com és el modernisme en les figures d’Isidre Nonell o Joaquín Mir a més d’Eliseo Meifrén, gran paisatgista de què s’exhibeix l’exquisida pintura ‘Vista de Barcelona des del Tibidabo’.

Finalment, la mostra permet descobrir un acostament de l’art a la societat com es demostra en el desenvolupament de les exposicions nacionals de Belles Arts.

Tal com ha explicat la comissària de la mostra, Marisa Oropesa, “la multiplicació d’aquest tipus d’activitats va ser un important nexe d’unió entre l’art i la societat”.


Leave a Reply

Your email address will not be published.